XR Use cases

The professional use of VR, AR and MR

7 XR Use cases

Omdat een XR omgeving, als echt wordt ervaren, biedt deze techniek zeer veel verschillende toepassingen. Er zijn een aantal sectoren waar XR volledig tot zijn recht komt, denk daarbij aan mensen die niet naar een plek kunnen gaan omdat deze niet toegankelijk of gevaarlijk is. Ook kan het zijn dat een bezoek beslag legt op schaarse productiemiddelen en duur personeel. 

Coaching en training-on-the-job vergt vaak veel afstemming met agenda’s en reistijd. Dit is deels te voorkomen middels XR. Onveilige plekken worden weer toegankelijk. Sta naast je collega’s terwijl ze aan de andere kant van de wereld zijn. En doordat mensen volledig ondergedompeld zijn en natuurlijk reageren is XR een unieke manier om gedrag te onderzoeken. XR gaat niet alleen de manier waarop we leren veranderen, ook hoe we samenwerken is met XR niet aan tijd- en plaatsgebonden. En zo ontstaan er nieuwe virtuele ontmoetingsplekken.

7.1 Leren met XR

Online leren of blended learning heeft vele vormen. Het grote voordeel is dat men kan leren waar en wanneer men maar wilt, op een meetbare en consistente manier. Bij trainen in XR is alles wat gedaan wordt, meetbaar, waardoor er enorm goed feedback kan worden gegeven. Ook sluit trainen in 3D goed aan bij de echte wereld om ons heen die ook driedimensionaal is.

Training

AR/MR

glasses

3DoF headsets

Oculus GO

6 DoF Headsets

Oculus Quest/Hololens

Leer de weg en inspectie

Hotspots geven uitleg of opdrachten

360 foto tour 

met hotspots

360 foto tour 

met hotspots

Beleef situaties

Volumetric video

360 Video/3D

tour met hotspots

360 Video/3D tour

met hotspots

Volg procedures

en train gesprekken

Coaching op afstand

360 Video/3D

met hotspots / volumetric video

360 Video/3D

met hotspots / volumetric vide

Oefenen handelingen

3D

3D

Bedienen van machines

3D

Job simulation

3D

Leren met XR is effectief en efficiënt, want er is geen beslag op schaars materiaal, dure faciliteiten en druk bezette medewerkers.

7.2 Leren met AR

Het bestuderen van objecten op een beeldscherm is lastig, behalve als het een boek of schilderij is. In AR kan om een driedimensionaal object worden gelopen en kan het object op ware grote, of juist vergroot of verkleind bekeken worden. Animaties en exploded views kunnen de werking toelichten.

3D objecten bestuderen

Wil je meer leren over een kunstvoorwerp, of over het menselijk lichaam, dan zijn deze vaak net niet beschikbaar om even te bestuderen. In AR kunnen deze objecten wel opgeroepen worden, bijvoorbeeld met Sketchfab. Sketchfab biedt enorm veel 3D modellen en simpelweg, zoek een model op en projecteer deze direct op je tafel, bekijk het van alle kanten en zoom in om de binnenkant te zien.

AR in de browser werkt nu, medio april 2020, alleen nog voor Enterprise Users. Via de App is AR voor alle objecten beschikbaar.

https://apps.apple.com/nl/app/sketchfab/id1201268000

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.sketchfab.sketchfab

Leer over de werking

Een beeld zegt meer dan een duizend woorden, zeker als je de werking van bijvoorbeeld een motor wilt uitleggen. Met Car Engine Maker kan dit mbv AR. Breng de marker voor de camera en een werkende 3D-auto motor verschijnt voor je ogen. Verken het vanuit alle hoeken door de marker te draaien of veeg met je vinger. Gebruik het bedieningspaneel om de auto motor naar wens te configureren. Je kan RPM, Engine Tunings wijzigen en verschillende delen van de motor tonen / verbergen.

Download de benodigde marker op bit.ly/CarEngineMarker

apps.apple.com/us/app/car-engine-augmented-reality/id1309064723

play.google.com/store/apps/details?id=com.magicsw.carenginear

Digitale speurtocht

Door AR te koppelen aan locaties, ontstaat er een leerzame speurtocht. Zoals bijvoorbeeld de Ruimtewandeling in het Stadswandelpark in Eindhoven.

 

Training-on-the-job

Het is met smart glasses ideaal dat je extra informatie kunt zien, terwijl je je handen vrijhoudt. Een expert kan op afstand meerdere mensen coachen door via de Smart Glasses mee te kijken en tips te geven.

Geprojecteerde instructies

Instructies kunnen ook met een huis tuin en keuken beamer geprojecteerd worden. Lightguide doet dit en dankzij beeldherkenning wordt feedback gegeven aan de trainee.

 

7.3 Leren met VR

Voor het optimaal beleven van VR, is een VR bril nodig en niet veel mensen hebben deze. Ook is het niet evident om deze op te zetten als je op zoek bent naar een vakantiebestemming of even wilt ontspannen. Wanneer je iets wilt leren, dan heb je een intrinsieke motivatie om een VR bril op te zetten. Leren met VR heeft een aantal grote voordelen:

  • De leerling heeft 100 procent aandacht, want wegkijken of afgeleid zijn is uitgesloten met een VR bril op.
  • De context van de situatie is direct duidelijk want iemand voelt zich aanwezig op de plek.
  • Doordat men onderdeel is van de omgeving wordt leren actief

Breng de praktijk naar het klaslokaal

Een praktijktraining op locatie is vaak essentieel maar kostbaar en het effect is moeilijk meetbaar. Er moeten veel mensen en middelen worden ingezet, of de productie moet worden stilgezet, om iedere keer een situatie te oefenen en mensen rond te leiden, zonder dat het resultaat duidelijk is. Met VR kunnen leerlingen en cursisten een locatie bezoeken, zonder beslag te leggen op mens en machine, of zoals hieronder over de uitrusting in een ambulance.

Bezoek een gevaarlijke situatie vanuit een veilige omgeving

Reis virtueel over de wereld en bezoek plekken die minder toegankelijk zijn, zoals boorplatforms, fabrieken, cleanrooms wanneer je maar wilt. Kijk rond bovenin een windmolen, vanuit de schoolbank en leer over de aanwezige technieken en procedures. Een zekering is niet nodig.

Deze training is beschikbaar voor de Oculus Go. www.oculus.com/experiences/go/1701947649841720/

Train verschillende scenario’s zoveel je maar wilt

De cursist kan veilig en virtueel een locatie bezoeken en onbeperkt oefenen onder wisselende omstandigheden. Het trainings gedrag kan goed gemeten worden, doordat gebruik wordt gemaakt van een smartphone en internet. Voeg extra informatie en interactie toe, om uit te leggen en te toetsen. Meet het gedrag en leg de keuzes vast, zodat voortgang gemeten kan worden en trainingen verbeterd. 

7.4 Simulaties in VR/MR

In een digitale omgeving kun je oefenen zoveel als je wilt, zonder dingen kapot te maken of gewond te geraken. Heb je een bepaalde handeling onder de knie, virtueel kunnen effecten worden toegevoegd om de oefening moeilijker te maken. Met VR/MR is er geen dure opstelling nodig, alleen een headset is genoeg om een virtuele rijles te volgen, zoals bij Greendino. In veel vakgebieden wordt gewerkt met hoogspanning. Om hier goed en veilig mee om te gaan zijn er strenge eisen gesteld aan trainingen. VR is hier een uitstekend middel voor. 

Ook het trainen van reddingsoperaties is iets, wat geweldig met VR kan. Hoe ander skan je mensen in een oefening blootstellen aan levensgevaarlijke omstandigheden.

 

7.5 Zorg en XR

Na training en development is de zorg een enorme markt voor XR toepassingen. Een omgeving waar mensen met stress na ongeluk of met ziekte terecht komen in een goedlopende machine die hangt aan procedures. Op alle vlakken kan XR een rol spelen, van pijnbestrijding tot voorlichting. Van hulp op afstand tot virtuele operaties.

7.6 Zorg verlenen met AR en MR

Niet alleen patiënten hebben baat bij XR. Ook voor zorgmedewerkers biedt XR een manier om zorg op afstand te verlenen. 

Zie wat onder de huid ligt

Met Accuvein worden de aders onder de huid zichtbaar, zodat behandelingen gerichter kunnen plaatsvinden.

 

Toon medische info

Terwijl de huisarts een patiënt aan het onderzoeken is, kan relevante informatie getoond worden. Gebruik de camera om direct een moedervlek te analyseren of tweedelijns advies in te schakelen. Met smartglasses is hulp binnen hand bereik.

 

Kijk in het lichaam

Philips en Microsoft werken samen om lichaamsscan te tonen tijdens operaties. Zodoende heeft een chirurg altijd de juiste beelden binnen bereik.

 

Weet waar je moet opereren

Met de geavanceerde headset van Augmedics, wordt de plek van opereren, virtueel aangegeven.

7.7 Zorg verbeteren met VR

Er is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de inzet van VR bij zorg verlenen en de toepassingen liegen er niet om. Niet alleen ervaren de hersenen een VR omgeving als een echte omgeving, doordat ze bezig zijn met het verwerken van visuele informatie, komen er minder pijnprikkels door.

Vergroot de belevingswereld

Neem cliënten virtueel mee naar plekken die normaal niet toegankelijk zijn. Of daag clienten uit om activiteiten te ervaren, die door beperking of rolstoel niet mogelijk zijn. De client kan vanuit een veilige omgeving, met minimale begeleiding, de wereld verkennen en nieuwe plaatsen en activiteiten beleven. In VR zijn geen belemmeringen en beperkingen. Met VR is het mogelijk om een pretpark te bezoeken, wanneer je maar wilt of te paardrijden, zelfs met erg slecht weer. Ga naast het wekelijks zwembadbezoek, nog een paar keer zwemmen met haaien of dolfijnen. VR kent geen grenzen en is overal en altijd toe te passen.

 

Verlaag pijn

Een virtuele wereld werkt als een dagdroom, waardoor de wereld om ons heen even vergeten wordt.

In VR zijn mensen afgesloten van de werkelijkheid, waardoor prikkels die pijn veroorzaken vermeden kunnen worden. Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat patiënten, dankzij VR minder pijn ervaren bij het verzorgen van wonden en het bewegen van pijnlijke ledematen.

Bekijk ook de VR oplossing van Reducept om chronische pijn te bestrijden.

 

Omgaan met stress

Stress is een natuurlijke reactie om een potentieel bedreigende situatie goed te kunnen doorstaan. Diat is prima als je wordt aangevallen door een leeuw, alleen minder handig voorafgaand aan een prestatiemoment. Met Stressjam van Jamzone, leer je omgaan met stress om peter te kunnen presteren.

Ook medewerkers kunnen stress ervaren, bijvoorbeeld bij gewonde kinderen. In deze simulatie leren professionals hier mee om te gaan.

 

Bereidt mensen voor

Doordat mensen van te voren weten wat er gaat gebeuren, hebben ze minder stress en gaat de behandeling of herstel beter.

 

Bekijk meer video’s op het kanaal van Infor-Med 

Overwin angsten

Hoogte is een universele en ook nuttige angst, want een val kan je dood betekenen. Iedereen kent wel het gevoel, als je langs een afgrond loopt, dat je toch even moet slikken en daarom wat voorzichtiger je weg vervolgd. Hoogte kan ook een fobie worden en je leven beheersen. In VR kan je stap voor stap jezelf blootstellen aan deze angst en deze overwinnen en je angst beheersen.

 

Zo kan VR natuurlijk ook goed worden ingezet om een drukke plek te bezoeken, leren omgaan met ontmoetingen, dichtbij spinnen te komen of te leren om te praten in grote groepen. Ook PTSS kan worden aangepakt met VR. voer stap voor stap de prikkels toe, terwijl de patiënt de regie houdt.

Bewegingstherapie

Oefeningen voor revalidatie zijn vaak en pijnlijk en moeten wel structureel gedaan worden. Vooral thuis blijkt het een opgave te zijn om deze consequent te doen. Het Corpus VR platform biedt oefeningen aan, waar spelenderwijs en met bio-feedback, gericht wordt getraind. 

Activeer cliënten

VR stimuleert spieren en hersenen, doordat meeslepende situaties worden getoond waar men onderdeel van uit maakt. Zo wordt bewegen leuk. Koppel een rondrit door Parijs aan het fietsen op een hometrainer of bezoek een plek met een gids, alsof je er bij bent. Alleen rondom het virtueel bezoeken van landen is veel  bestaande content beschikbaar.

 

Rouwverwerking

Als je terug kunt gaan in de tijd, wat zou je dan zeggen tegen iemand die overleden is? VR maakt teleporteren mogelijk en biedt extreem krachtige mogelijkheid voor rouwverwerking.

 

Dit is niet iets wat je zomaar kunt inzetten. Technisch niet, omdat een animatie maken van een persoon veel werk is. Ethisch gezien is dit iets waar mensen in begeleid moeten worden. Conceptueel vind ik dit erg indrukwekkend omdat tijd en plaats een nieuwe dimensie krijgen met XR.

7.8 XR in de techniek

We hebben het al gehad dat smartglasses de ideale manier zijn voor training on the job. Of het nu een machine operator is of een order picker. Ook voor incidentele handelingen door niet technisch personeel, kan AR een uitkomst zijn. De Hololens is het summum zeker omdat deze gekoppeld kan worden met bedrijfssoftware. 

Inspectie met AR

AR kan ook gebruikt worden voor inspectie van gebouwen en machines. Geef eenvoudig in het scherm aan, waar gebreken zijn en leg deze eenduidig vast.

via GIPHY

Als de AR-set een infrarood camera heeft, kan een brandweerman in het donker meer zien en zou je zelf koorts kunnen detecteren. In China lopen Agents rond met een AR bril die in de gaten houdt of mensen geen koorts hebben. Zo ga je wel van een big brother naar veel little Brothers.

 

Kennis toetsen in VR

Het behalen van certificaten is vaak een theoretisch gebeuren. Goed voor op de CV alleen vaktechnisch schieten mensen er vaak weinig mee op. In VR kan en kennis getoetst worden en mijn leert door dingen te doen. Zo snijdt het mes aan twee kanten.

 

Operators instrueren met MR

Bij het bedienen van machines zijn er vaak vele instellingen mogelijk. Uiteraard hebben machines een bedieningspaneel, alleen wat als een machine tientallen meters lang is, of een heel boorplatform. Dan is het ideaal dat relevante informatie wordt getoond aan de operator. Een tablet vasthouden is dan niet handig, want dan heb je niet de handen vrij. Met de Hololens kan en de machine bediend worden en met gebaren ook de digitale informatie worden opgeroepen, zoals dit voorbeeld van Twnkls voor Wemo.

  

Telerobots

De VR handschoenen van ManusVR zijn al een keer voorbij gekomen. Met deze handschoenen kan je virtuele objecten aanraken. HaptX gaat een stap verder en maakt bedienen van een robot op afstand mogelijk. 

 

Dus iemand staat aan de ene kant van de wereld en bediend een robot aan de andere kant. Zo kan specialistische kennis van bijvoorbeeld een monteur of chirurg wereldwijd worden ingezet. In 2014 zijn hier al de eerste proeven mee gedaan, met een operatie op afstand.

7.9 Samenwerken in XR

Deze laatste voorbeelden laten zien dat XR ook het samenwerken kan veranderen. Want als je niet tijd en vooral plaatst gebonden bent, waarom nog drie uur in de auto zitten voor een bespreking van een uur. Videoconferencing bestaat natuurlijk al lang, alleen werd dit niet veel ingezet. Mensen stonden toch liever in de file op maandagochtend, of stapten in een overvolle trein om op tijd bij een bespreking te zijn. Toen kwam de 2020 Corona uitbraak waarbij veel mensen gedwongen werden om thuis te werken. BAM iedereen kent nu Zoom, Google Meet en Microsoft met haar teams en Skype. En het is logisch om als eerste stap een powerpoint te schermdelen. Alleen dat is oude wijn in nieuwe zakken. XR maakt het mogelijk om samen te zijn. En nu we toch aan het online bijeenkomen zijn, hier zijn een antal tips voor meer energie:

  1. Laat iedereen 40 seconden hardop praten over het onderwerp. 
  2. Van wie is dit? Vraag aan iedereen om een foto van een persoonlijk object te sturen. Tijdens de sessie kan iedereen raden van wie het is. iedereen moet meedoen, ook diegene van wie de foto is, anders wordt het wel erg gemakkelijk.
  3. Beweeg tijdens de sessie. Want van alleen maar stil zitten wordt niemand blij.
  4. Gebruik kleuren. Stem door een bepaalde kleur voor de camera te houden of geef via kleur aan als iets te veel wordt.

Videoconferencing in VR

Heb je een videoconference, en wil je zelf een VR bril gebruiken. Dat kan via Spaces of Mootup. Bij de eerste moet je hier en daar wat instellingen aanpassen, dus dit vraagt wat technische kennis. Die laatste is meer een VR vergader omgeving en die komen later in beeld. Eigenlijk is dit een soort schermdelen met audio. Als de rest van de deelnemers niet in VR zitten of de ruimte kunnen bezoeken op een laptop, heb je er nog niet veel aan.

Screen sharing in VR

We beginnen voorzichtig, want schermdelen in VR, lijkt natuurlijk gewoon een powerpoint in VR. Alleen in een ruimtelijke omgeving is het scherm slechts een kleins onderdeel van de omgeving. Dus de omgeving kan meer content en context verlenen. Met Onoffice kan iedereen meekijken met je scherm en niet alleen met elke willekeurige headset. Doordat Onofice in de browser werkt, kan je ook op mobiel en laptop meedoen.

 

Vergaderen in XR

Een van de bekendste virtuele vergaderplekken is Virbula. Helaas heeft Virbula alleen nog VR ondersteuning voor de Oculus Rift en HTC Vive. Wel hebben ze een webXR proefballon losgelaten met FrameVR. Veel partijen hebben goed gekeken naar Virbula. Omdat er nog veel mensen zonder XR bril zijn, nemen we vooral oplossingen mee die en VR en desktop ondersteunen (Sorry IrisVR). Ook Glue en Acadicus ondersteunen nog een beperkt aantal soorten hardware. Omdat er in een meeting verschillende mensen met verschillende technische kennis deelnemen, wil je een tool die vooral makkelijk te bezoeken is met verschillende apparaten.

De Avatars zijn heel eenvoudig en je kan niet je eigen ruimtes maken. Wil je dat wel, dan is Mozilla Hubs een goed alternatief.

 

Doordat Mozilla Hubs veel flexibiliteit biedt, ben je als organisator de eerste keer wel veel aan het uitzoeken en daar hebben de bezoekers uiteraard geen last van.

Samen werken in XR

Nu we gewend raken om gezamenlijk in een document te werken via Office 365 of Google Docs, is samen aan 3D objecten werken een volgende. Omdat je hier je handen vrij wilt hebben, kom je bij dit soort tools vaak bij de 6DoF brillen terecht zoals de Oculus Quest en de Hololens.

 

In deze demo wordt Spatial gebruikt, een omgeving die benaderbaar is via AR/VR, desktop en mobiele apparaten. Voor een sessie tot 40 minuten is Spatial gratis en het meest coole is dat ze van jouw gezicht een fotorealistische avatar maken, die dankzij Deepfake technologie realistisch bewegen als je praat.

Andere oplossingen zijn Fuzor, gericht op de bouwsector,  de enterprice solution van Dynatrace en custom applicaties van Fracture Reality.

De virtuele bouwplaats

Zoals al eerder vermeld is de stap van 3D CAD naar VR een kleine stap. Om bouwprojecten te bespreken, heeft de maker van Sketchup, Trimble een aantal tools ontwikkeld. Het begint natuurlijk met een Sketchup model die je zelf kunt maken of kunt downloaden in de 3D Warehouse. Met de Sketchup Viewer kan het model gezamenlijk bekeken worden. Deze app is er voor op de laptop, mobile en XR brillen via PC. Voor XR is er een betaald account nodig. Dan kun je de AR functies gebruiken of samenwerken middels de Hololens 2. Met Trimble Connect kan je zelfs hele projecten organiseren en gezamenlijk gebruiken. Deze heeft een aparte 3D omgeving genaamd 3d Connect.

 

Om connect.trimble te gebruiken dien je wel een (gratis) account aan te maken.

Virtuele koffiemachine

Na de virtuele standup wil je ongedwongen kunnen napraten en ook dit kan in VR. Mischien ken je nog wel de chatrooms in Second Life. LindenLAb, het bedrijf achter Second Life heeft een aantal jaar een VR platform proberen te bouwen en is daar in maart 2020 mee gestopt. Facebook wil graag dat iedereen onder haar vleugels blijft en heeft Horizon aangekondigd, in eerste instantie alleen voor Oculus brillen. Het van Microsoft, AltspaceVR is al wel te gebruiken en biedt een sociale omgeving om samen te komen.

Zoals vermeld is AltspaceVR van Microsoft en is daarom niet te gebruiken op Android phones en Apple hardware. Lees hier een verslag van suzanneshowcasingvr.com over een virtuele boeklancering op AltspaceVR.

Gebruik virtuele vergaderplekken

Omdat samenwerken in XR nog erg nieuwe is en niet iedereen een XR bril heeft, adviseren wij om virtuele plek die zoveel mogelijk apparaten ondersteund.

Samenwerken in VR, biedt context en de bezoekers hebben met een VR bril op, 100% aandacht voor de samenkomst. Je kan alle kanten op en de lijst met platformen is enorm, zoals te lezen is in dit overzicht van Immersive.ly.

7.10 HRM in XR

Als bedrijf wil je een goede indruk maken naar nieuwe medewerkers alleen als je iemand spreekt op een beurs, is het bedrijf niet te bezoeken. In VR is dit geen enkel probleem. BIj de werving kan je mensen toetsen op gedrag in specifieke situaties. Rondleiden en inwerken van nieuwe werknemers kost veel tijd en niet is op kantoor om nieuwe medewerkers te ontvangen. Hierdoor worden deze zaken op een consequente en efficiënte manier gedaan. 

Werving met AR

Stel een kandidaat komt thuis en scanned zijn kaartje en de CEO van het bedrijf staat in de kamer om iemand welkom te heten. Dit kan bijvoorbeeld met Aircards.

 

Kan je voorstellen wat voor indruk dat geeft als de directeur van een bedrijf je persoonlijk uitnodigd om ergens te komen werken.

Werving met VR

Met VR heb je elke locatie bij de hand. Wil je iemand meenemen naar een boorplatform, of juist naar een cleanroom geen probleem. Of laat iemand een geweldig project zien, alsof men bij de klant rondloopt. Fontys eindhoven heeft een 360 video tour gemaakt om studenten haar campus en het studentenleven in Eindhoven te laten zien. Bezoek deze tour ook op fontys.vrdeck.co/icm/vr-tour-04

Je kan natuurlijk ook groot uitpakken zoals Jaguar doet. Zij werven technisch personeel en zetten daar de band Gorillaz voor in.

VR assessment

Het uitvoeren van een assessment, wordt veelal online gedaan alleen dit sluit natuurlijk slecht aan bij de werkomgeving. Ook kunnen de opdrachten samen gedaan worden, want iedereen kan meekijken op een beeldscherm. In VR kan men kandidaten in de echte werkomgeving plaatsen en bijvoorbeeld deel laten nemen aan een vergadering. Door gedrag te analyseren, kan men de sollicitant toetsen op geschiktheid. Van der Maes en Koch heeft hier bijvoorbeeld een VR beleving van gemaakt. Dit heet een Situational Judgment Test (SJT).

Onboarding in VR

Hoe fijn is het als nieuwe medewerkers al de weg weten in een gebouw. Of sterker nog al weten hoe er gewerkt wordt. Het rondleiden van nieuwe collega’s kost veel tijd en gebeurt daardoor niet altijd op dezelfde manier. Een VR tour is eenvoudig te maken en hoe fijn is het als je nieuwe collega al weet waar het koffiezetapparaat is, bij binnenkomst. Zo kan je Hilton Schiphol virtueel bezoeken en rondkijken in de vergaderzalen en suites.

Bezoek Hilton via deze link hiltonschiphol.vrdeck.co/atrium/by-day

In omgevingen met veel verschillende nationaliteiten zeggen beelden meer dan duizend woorden. Leer welke stappen er allemaal gedaan worden bij de teelt van bloemen en groenten via deze interactieve tour.

Welkom heten met XR

Geef nieuwe collega’s een warm welkom via een virtuele rondleiding.

vrmaster.vrdeck.co/hrm/locatie-oss

Je kan het ook omdraaien en iemand verwelkomen met een persoonlijke holografische projectie.

 

Veel taken van HRM kosten aan de ene kant veel tijd en zijn vooral routinematig werk. Met XR kunnen standaard taken en eenvoudig worden ingevuld met XR waardoor HRM efficiënter werkt en nieuwe medewerkers hebben al een goede eerste en tweede indruk, voordat ze ook maar een voet over de drempel hebben gezet.

7.11 Productontwikkeling in XR

Bij het ontwikkelen van producten en diensten worden ideeën fysiek gemaakt. In acht verschillende stappen kom je van een probleem tot een product. Zoals al eerder beschreven kan XR een rol spelen bij brainstormen en conceptontwikkeling door samen over onderwerpen na te denken. 

Eigenlijk maakt het niet uit wat er wordt ontwikkeld. Als het idee vorm krijgt is het belangrijk om snel te toetsen of een concept aansluit bij de gebruiker. Dit kan op allerlei manieren zoals beschreven in dit artikel in Sprout of kijk eens op de pagina van Applause. Het toetsen van een product of dienst in een echte omgeving geeft zowel kwantitatieve als kwalitatieve inzichten. Dit heet living lab en is ook de meest kostbare manier van testen.

Ontwerp toetsen met AR

Natuurlijk kan je een product 3D printen, alleen wat als je dit product door 1000 consumenten wil laten beoordelen, in drie varianten. Een product hoeft niet meer gemaakt te worden om getoetst te worden. AR is zeker geschikt voor consumentengoederen, want de gebruiker kan het product beoordelen in de eigen huiskamer. Zoals bijvoorbeeld met Sketchfab (daar zijn ze weer) of bijvoorbeeld Plattar.

In deze video zie je hoe het ontwerpburo Teams AR inzet bij productontwikkeling.

Door simulaties of interactie toe te voegen is zelfs gebruik te toetsen in AR.

Ontwerp beoordelen in VR

Wil je een groter product toetsen, waar je ook in kunt zitten, dan heeft Autodesk een goede oplossing VRED. Hier kunnen auto’s direct uit de computer getest worden. Laat mensen zitten in een dummy auto en de beleving wordt helemaal realistisch.

 

Het beoordelen van ontwerpen met de Hololens is ook goed mogelijk met het eerder genoemde Spatial. Niet alleen producten kunnen in AR en VR getoetst worden. Ook ruimtes en de routing kunnen worden uitgeprobeerd.

Co-Design met AR

Het herinrichten van de publieke ruimte heeft vaak veel voeten in de aarde. Door AR in te zetten worden ideeen van de bewoners visueel gemaakt en dit vergroot het draagvlak.

Gedragsonderzoek in VR

De Wageningen Universiteit (WUR) zet VR in om schapindelingen en winkelinrichtingen te toetsen aan een breed publiek. Zo werd er een studie gedaan of de inrichting van het groenteschap, invloed heeft op de keuze voor gezonde producten. Met een VR bril kan gemeten worden waar mensen kijken, hoe lang en welke keuzes ze maken.

https://vrmaster.vrdeck.co/supermarket/groenteafdeling

Ook werden variabelen getest, zoals schaphoogte en padbreedte met eenvoudige CAD omgevingen. Zo konden meer dan 30 varianten getoetst worden aan 300 respondenten.

https://vrmaster.vrdeck.co/cad/supermarket

Denk ook aan het testen van kijklijnen en zichtbaarheid van producten en reclames of kleurgebruik. In CAD zijn deze zaken eenvoudig aan te passen en voor te leggen aan verschillende doelgroepen.

7.12 Marketing en Sales in XR

Marketing en sales zijn vaak de eersten die nieuwe technieken omarmen. Vaak als gadget en om als eerste te zijn. Deze periode is al een tijdje voorbij en nu zijn er voorbeelden die ook inhoudelijk iets toevoegen. Ook is er onderzoek naar gedaan naar de invloed op koopgedrag, bijvoorbeeld door Anne Moes van de HVA.

“Daar kan ik heel duidelijk over zijn: nee. In onze experimenten hebben we namelijk de effecten van een gewone foto, een 360 graden foto en een VR-foto met elkaar vergeleken. De VR-foto scoorde op alles niet alleen hoger dan de gewone foto, maar liet ook de 360 graden foto ver achter zich. VR heeft simpelweg gewoon de sterkste positieve gevolgen.”

Nu consumenten online shoppen en gewend raken aan productconfiguratoren, bijvoorbeeld van het Nederlandse Expivi, personalisatie en sfeerbeelden, verwachten in de winkel een beleving die hierop voortbouwt. Nu is de winkel bijna niet meer dan een pashok en prijsvergelijker en vriendelijke bediening. Niet alleen fysieke winkels kunnen baat hebben met XR, ook webwinkels kunnen stappen gaan maken.

Design met AR

Hoe kan handwerk van een bepaalde vaas, geprojecteerd worden op een compleet servies. TWNKLS heeft samen met Royal Delft en FLEX/design een opstelling gemaakt die patronen projecteert op serviesgoed.

 

Hier komt marketing en productontwikkeling samen, want je kan meten welke patronen populair zijn.

Productplacement met AR

We hebben het al gehad over het virtueel schoenen passen met Wannakicks. En met Snapchat plaats je filters over je gezocht. Zo’n filter kan net zo goed een bril of make-up zijn. Met de techniek van Araya kan je jezelf virtueel opmaken of wil je virtueel weten hoe laat het is in verschillende stijlen, bekijk dan eens deze AR-watch app voor Android of iOS. Alles wat je draagt kan je op deze manier uittesten. Van ringen tot bril. Van make-up tot kapsel.

Dit werkt allemaal verrassend goed. Wat nog een stapje verder gaat en volop in ontwikkeling is, is het passen van kleding.

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand

Er zijn verschillende soorten zogenaamde slimme spiegels op de markt. Spiegels die een foto kunnen delen op social, spiegels die gepaste kledingstukken toont, of juist suggesties doet. Ook zijn er spiegels waar de consument virtueel kleding past. De pasvorm is nog niet optimaal, maar kleur en combinaties kunnen goed gepast worden en je hoeft niet te wachten bij de pashokjes. En als je zo’n spiegel in huis hebt kan je met FittAR spelenderwijs fitnessen.

 

Techniek kan de grens tussen een webshop en een winkel verkleinen. Lees ook de wetenschappelijke kant van Techniek in de Retail in dit onderzoek van de HvA. Hier blijkt dat techniek in de retail nog weinig bekend is, en wel aanlokkelijk werkt voor consumenten. Ook B2B kan profiteren van XR oplossingen. Want laten we nu eerlijk zijn, 600 km rondrijden in je leaseauto voor 3 gesprekken is niet meer van deze tijd. Juist een eerste klantcontact kan online plaatsvinden. En waarom neem je iemand dan niet mee naar een virtuele showcase.

B2B beurzen

Naast een efficiëntere dagindeling hebben virtuele demo’s nog een voordeel. Je kan meer mensen uitnodigen en jouw netwerk openstellen. FrameVR en Mozilla Hubs bieden hier eenvoudige oplossingen voor. Ook AgoraVR is in deze wereld gedoken, alleen is hun oplossing nog in ontwikkeling. Mootup heeft de virtuele beursvloer al klaar staan. Het enige wat nog nodig zijn producten en mensen. 

https://mootup.com/virtual-exhibition/

Neem (potentiële) klanten virtueel mee naar een productielocatie of cleanroom om faciliteiten te laten zien. Of toon de werking van een speciale machine, zoals Asco doet. 

 

7.13 Inzet XR omarmen

Er zijn grofweg vier categorieën XR gebruikers te onderscheiden:

  1. Instagram en Snapchat gebruikers die, zonder het door te hebben gebruikt men AR filters
  2. De gamers, alleen al door de lancering van het spel Half Life: Alyx, registreerden een miljoen VR gebruikers zich op gameplatform Steam.
  3. XR gebruik voor een teamuitje of tijdens een event. Elke stad heeft wel een VR experience centre waar je terecht komt om samen VR te beleven.
  4. XR voor professioneel gebruik en als tool om samen te werken, zoals hierboven beschreven. 

In alle categorieën zie je de inzet van XR groeien en al de grote techreuzen investeren in XR. Ieder op zijn eigen eiland dat wel, maar toch komen mensen zo surfende wijs in aanraking met AR in zoekresultaten. Ook gamers hebben huisgenoten en ouders die indirect in aanraking komen met XR en een game spelen is vaak een geweldige ervaring. Mijn favoriet is Google Earth VR, die je kunt beleven in een experience centre. De laatste groep zal de komende tijd groeien, al is het alleen al vanwege het feit dat we in deze tijd, mei 2020 genoodzaakt zijn om online te leren en te vergaderen en veel disciplines zoals zorg meer op afstand gaat. Virtuele kappers zal niet zo snel gebeuren en een terrasje pakken past meer in categorie 3. Dus het zal nog lang duren voordat we de hele dag met een bril oplopen. Wat als de techniek past in een XR lens, dan hebben we in ieder geval geen telefoon in de hand nodig.

Nawoord

XR maakt het mogelijk om tijd, ruimte en materie te manipuleren. Ontmoet mensen over heel de wereld in een virtuele meet-up, zonder maar een seconde reistijd te hebben. Kijk rond waar je maar wilt, waar je ook bent, wanneer je maar wilt. Elke ruimte kan worden omgetoverd tot een instructie kamer of escaperoom. Met een bril op kan je reizen over de wereld, zonder te bewegen.

Ik begon bij het schrijven van deze gids, door een tiental tip op te schrijven. Al snel kwam ik er achter dat er meer vragen waren dan antwoorden en is in 2 jaar tijd deze gebruikersgids ontstaan. Het heeft mijn fascinatie voor XR doen groeien en ik heb mijn Ricoh Theta V camera altijd bij me en mijn Oculus Quest binnen handbereik. Ondertussen is ons VR CMS geschikt gemaakt voor In-VR analytics om gedrag te meten en zijn de mogelijkheden voor 3D en AR toegevoegd aan het VRdeck publicatieplatform. 

De afgelopen jaren heb ik veel VR brillen thuis gehad. De Oculus Quest is de eerste waar mijn kinderen regelmatig naar vragen. Mijn doel is dat mensen XR gaan gebruiken om te ontspannen, te leren en te ontmoeten. Dankzij XR heb ik gepassioneerde mensen ontmoet die net als ik geloven dat XR mensen kan helpen. Ik weet dat mijn virtuele reis nog niet is afgelopen.

Wil je meereizen, bel of mail me dan.

Met VRiendelijke groet, Detlef La Grand, Founder VRmaster, 0624385379, detlef@vrmaster.co

Disclaimer

Deze document wordt regelmatig geupdate en is zo zorgvuldig mogelijk tot stand gekomen. Mis je dingen of zijn er zaken die niet kloppen neem dan gerust contact op met Detlef La Grand, detlef@vrmaster.co, 0624385379

Bronnen

VRmaster

VRmaster let you incorporate virtual reality into your training and development program. So you can train people better with more engagement in an efficient way.

VRmaster started in 2014

VRmaster

Friezenkampstraat 6 | Eindhoven

0031624385379

hello@vrmaster.co

Buy Anaprox OnlineBuy Ibuprofen OnlineBuy Indocin OnlineBuy Naprelan Online

Translate »
Share This