Geschiedenis Extended Reality XR

De oorsprong van Virtual Reality, Augmented Reality en Mixed Reality

2 Geschiedenis Extended Reality (Wikipedia)

Extended reality begon met VR, een Virtuele werkelijkheid of schijnwerkelijkheid (Engels: virtual reality, afgekort: VR) simuleert een omgeving via een computer om een gebruiker via diverse zintuigen onder te dompelen in een ervaring. De meeste VR-omgevingen zijn visueel en auditief, via speciale stereoscopische brillen en met geluid.

2.1 Stereoscopie (1939)

Stereoscopie kennen we van de View Master waar ronde foto schijfjes een blik op andere plekken kon geven.  

 

Brewster Stereoscoop 1839 Holmes kijker 1860 View Master 1931
Een bril om getekende plaatjes te bekijken. Fotografie was nog niet uitgevonden Deze kijker is nog steeds te koop en maakte het eenvoudig om stereoscopisch, inmiddels uitgevonden foto’s te bekijken. De ronde fotokaartjes namen je mee over heel de wereld en gaven een 3D kijkje op plekken waar je nog niet geweest was.

2.2 Heads Up Display (HUD) (1940)

Projectie van informatie op de ruit van de cockpit van een jachtvliegtuig. Op deze manier hoeft de piloot zijn ogen niet op de instrumenten te richten voor essentiële informatie.

2.3 First VR (1989)

Waarschijnlijk bedacht internetpionier Jaron Lanier, oprichter van VPL Research het woord in 1989. Het bedrijf bouwde vroege VR systemen.

2.4 Google Streetview (2007)

Google Street View is een dienst van Google Inc., die de internetgebruiker de mogelijkheid biedt 360°-panorama-foto’s te bekijken van straten op straatniveau. De dienst is een aanvulling op Google Maps en Google Earth en werd gelanceerd op 25 mei 2007.

De Street View-auto’s rijden niet alleen rondom straatbeelden te maken, ze scannen ook draadloze netwerken en verzamelen daarbij MAC-adressen van de draadloze routers. In de meeste landen van Europa is de dekking van straten en wegen goed. Er ontbreken met name Oostenrijk, voormalig Joegoslavië (behalve Kroatië, Slovenië en Servië), en het grootste deel van Duitsland.

2.5 Layer AR (2009)

Layar, opgericht in de zomer van 2009, kreeg al snel internationale aandacht als een van de eerste mobiele augmented reality-browsers die op de markt kwam. Het open ontwikkelingsplatform trok duizenden ontwikkelaars van over de hele wereld om AR-inhoud te maken terwijl miljoenen de Layar-app voor iOS en Android hebben gedownload, waardoor Layar ‘s werelds eerste platform voor AR is. Layer is inmiddels overgenomen door Blippar.

Bron: Blipper.com

2.6 Het sleuteljaar 2014

XR heeft de laatste 6 jaar enorme stappen gemaakt op alle gebieden. In hetzelfde jaar dat Blipper, Layar kocht, werd Oculus gekocht door Facebook. Oculus, een kickstart project van Palmer Lucky liet zien dat met de stand der 2013 techniek een betaalbare VR bril te maken was. Dit trok zoveel aandacht dat zowel Google als Facebook langs kwamen bij “Lucky Palmer”. Facebook kocht Oculus voor 2 MLD dollar en Google nam wraak met de introductie van de Google Cardboard.

De Google Cardboard, die eenvoudig werkte met elke smartphone, bracht VR naar het grote publiek. Dat jaar was ook de doorbraak van Snapchat en hun filters zijn een goed voorbeeld van breed gebruikte AR. Bij VRmaster zijn we gestart met het WebVR platform en CMS, VRdeck.nl.

Bron: Snapchat

2.7 Pokémon Go AR (2016)

Bedacht als 1 aprilgrap in 2014, werd Pokémon Go in 2016 gelanceerd. Pokémon GO (of Pokémon Go) is een spel voor iOS- en Android-smartphones ontwikkeld door Niantic en uitgegeven door The Pokémon Company in de Pokémon-serie. Het spel werd in juli 2016 in Amerika, Nieuw-Zeeland, Australië, Europa, Hong Kong en Japan uitgebracht. Het uitbrengen van het spel in de rest van de wereld werd uitgesteld vanwege serverproblemen doordat het spel veel populairder bleek dan verwacht. Het spel maakt gebruik van augmented reality en gps om animaties te projecteren op beelden van de camera van een smartphone. In het spel moeten spelers virtuele Pokémon zoeken, ze vangen en daarna trainen. De virtuele Pokémon kunnen gevonden worden op veel plekken in de echte wereld.

Pokémon bracht soms gigantische mensenmassa’s op de been, zoals hier in Ouwehand Dierenpark.

2.8 IKEA PLACE AR (2018)

Deze App maakt het mogelijk om de IKEA collectie virtueel uit te proberen. PLaats meubels in je eigen kamer en zie hoe ze staan. 

 

2.9 Google Streetview AR (2019)

En de cirkel is rond toen Google Augmented Reality toevoegde aan Google Streetview. Dankzij virtuele gidsen en pijltjes, weet je overal welke kant je op moet.

2.10 Wannakicks AR (2019)

De slimme techniek van Wanna.by, zorgt ervoor dat je virtueel je schoenen, bril of sieraden kunt passen voordat je deze gaat kopen. 

Bron: Wanna.by

Het is nog maar een kwestie van tijd, dat je altijd de juiste maat besteld.

VRmaster

VRmaster let you incorporate virtual reality into your training and development program. So you can train people better with more engagement in an efficient way.

VRmaster started in 2014

VRmaster

Friezenkampstraat 6 | Eindhoven

0031624385379

hello@vrmaster.co

Translate »
Share This