Gebruikersgids Extended Reality XR
Impact creëren met Virtual Reality, Augmented Reality en Mixed Reality1 Inleiding XR
We zijn gewend om te leven in onze eigen werkelijkheid van het hier en het nu. De stoel waar je op zit, de ruimte waar je bent. Hoe laat is het en welke datum? Tijd, ruimte en materie staan vast, of toch niet. Je krijgt een idee tijdens het douchen, je herinnert je iets tijdens een vergadering. Je krijgt een flashback op een bepaalde plek of je voelt weer die afdaling bij het zien van je snowboard video. Een dagdroom brengt je terug naar je wandeltocht door de bergen waardoor je de wereld om je heen even vergeet. Je voelt de pijn van een wondje pas, op het moment dat je het ziet. Met onze gedachten zijn tijd, ruimte en materie juist kneedbaar.
Extended Reality maakt het mogelijk creatief om te gaan met tijd, ruimte en objecten. Voeg objecten toe aan de werkelijke wereld zodat je een kostbaar kunstvoorwerp goed kunt bestuderen. Zo plaats je een IKEA meubel direct in je woonkamer of swap je gezichten op Snapchat. Zoek op Google naar Witte Haai en de haai zwemt rond in je woonkamer. Augmented Reality (AR) voegt informatie en objecten toe aan de werkelijke wereld. Beweeg voor een Nintendo Wii en bestuur zo je poppetje (avatar) in een computerspel. Of kijk mee met een collega via een paar smartglasses. De digitale en virtuele werelden vloeien steeds meer in elkaar over. Zeker met Virtual Reality (VR), verplaats je naar een andere omgeving en ervaar hoe het daar is. VR maakt het delen van beleving mogelijk zoals bijvoorbeeld, het rondkijken in een oorlogsgebied, het oefenen van een ontruimingsoefening of leer de weg en procedures van een cleanroom. Bezoek een plek uit de oudheid en voel je een ridder. De mogelijkheden zijn legio. Met Mixed Reality is de samensmelting daar en hebben de virtuele objecten interactie met de werkelijke wereld. Zo kan een object achter een bank, verstopt zitten etc. In deze gids pakken we deze technieken samen tot Extended Reality (XR).
XR is de wereld van leren, werken en samenkomen aan het veranderen. We kunnen wanneer we maar willen, rondkijken in een virtuele wereld om zo tijdreizen en teleporteren combineren. Bedien virtuele machines zonder deze kapot te maken, bestudeer een kostbare vaas, zonder deze te kunnen laten vallen. XR kom je al overal tegen, van toerisme tot de zorg. Van het onderwijs tot het bedrijfsleven. En doordat we in 2020 gedwongen zijn om meer thuis te werken, voegt XR een extra dimensie toe aan samenwerken op afstand.
Bij XR gaat het niet om het middel, het gaat om het doel wat je wilt bereiken.
Met al die verschillende toepassingen, headsets en platformen zie je door de bomen het bos niet meer. We helpen organisaties bij het zinvol inzetten van XR. Wij willen de beste oplossing bieden bij elk vraagstuk. Wij zien te vaak dat organisaties kiezen voor de duurste oplossing. Niet voor de meest praktische, bruikbare en betaalbare. Om dit keuzeproces makkelijker te maken, zijn de belangrijkste argumenten en vragen over XR op een rij gezet.
Bij het inzetten van deze nieuwe technieken wil je natuurlijk zoveel mogelijk impact creëren, maar tegen welke prijs? Maar wat is nou eigenlijk VR, AR en MR? Wat is er nodig om dit zakelijk in te zetten en te gebruiken? Welke hardware kan ik het beste gebruiken? Wat voor content gebruik ik in mijn beleving? En tegen welke prijs? Op al deze vragen wordt antwoord gegeven in deze gebruikersgids.
Wij maken de inzet van XR voor jouw bedrijf eenvoudig en betaalbaar.
Ir. Detlef La Grand, founder of VRmaster, detlef@vrmaster.co, 0031624385379
Deze publicatie is beschikbaar onder Creative Commons licentie:
Naamsvermelding-GelijkDelen
CC BY-SA
Alle afbeeldingen komen van Wikipedia, tenzij anders vermeld.
“Get down, right on
Get down
I know all we’re doing is traveling without moving hey hey
I know all we’re doing is traveling without moving
Can’t stop, no
I know all we’re doing is traveling without moving hey hey
I know all we’re doing is traveling without moving”
Travelling without moving,
Disclaimer
Deze document wordt regelmatig geupdate en is zo zorgvuldig mogelijk tot stand gekomen. Mis je dingen of zijn er zaken die niet kloppen neem dan gerust contact op met Detlef La Grand, detlef@vrmaster.co, 0624385379
Bronnen
- https://www.digi-capital.com/news/2015/07/the-7-drivers-of-150-billion-augmentedvirtual-reality/#.WuhPy9NMRhE
- https://www.nrc.nl/nieuws/2018/04/30/maak-vr-niet-te-realistisch-a1601353
- https://www.linkedin.com/pulse/uxui-voor-arvr-ofwel-user-experience-en-interfacing-bart-van-hecke/?published=t
- https://medium.com/samsung-internet-dev/eleven-examples-of-how-webvr-is-being-used-today-cbcb214b816c
- https://veer.tv/blog/spatial-audio-explained-vr-spatial-audio-editing-and-software/
- https://developers.google.com/vr/discover/
- https://en.wikipedia.org/
- http://cdm.link/2018/04/meet-the-free-tools-for-live-10-that-unlock-spatial-audio-vr-sound/
- https://developer.oculus.com/documentation/audiosdk/latest/concepts/book-audio-intro/
- http://virtualrealityforeducation.com/virtual-reality-research/field-trips-tours/
- https://www.virtualiteach.com/vr-edu-model
- http://virtualrealityforeducation.com/virtual-reality-research/field-trips-tours/
- https://www.utwente.nl/en/bms/pcrv/publications-and-reports/crime-time/
- https://www.thevrara.com/blog2/2019/4/30/the-enterprise-reality-ecosystem-how-arvr-is-driving-roi
- https://www.linkedin.com/pulse/stel-dat-apple-inderdaad-2020-een-ar-bril-op-de-markt-sander-veenhof/
- https://uploadvr.com/augmented-reality-use-cases-list/
- https://www.forbes.com/sites/andrewarnold/2018/01/29/how-ar-and-vr-are-revolutionizing-the-supply-chain/#38992cc54cbf
- https://en.wikipedia.org/wiki/Augmented_reality
- https://www.aniwaa.com/buyers-guide/vr-ar/best-mixed-reality-headsets/
- https://all3dp.com/3d-file-format-3d-files-3d-printer-3d-cad-vrml-stl-obj/
- https://www.sculpteo.com/en/3d-learning-hub/best-3d-printing-articles/3d-scan-smartphone/
- https://blog.marvelapp.com/designing-vr-beginners-guide/
- https://www.uxofvr.com/
- https://uxplanet.org/designing-user-experience-for-virtual-reality-vr-applications-fc8e4faadd96
- https://uxplanet.org/ux-101-for-virtual-and-mixed-reality-part-1-physicality-3fed072f371
- https://www.engineering.com/Hardware/ArticleID/14541/3D-Scanning-Understanding-the-Differences-In-LIDAR-Photogrammetry-and-Infrared-Techniques.aspx
- https://www.iculture.nl/uitleg/lidar-scanner-apple/
- http://wiki.makerpoint.nl/doku.php?id=3d-scanners:structure_sensor:structure_sensor
- https://matterport.com/cameras
- https://www.responsiveinboundmarketing.com/blog/instagram-vs.-snapchat-the-pros-cons-of-both-apps
- https://www.connectivasystems.com/instagram-vs-snapchat/
- https://www.quora.com/How-do-Snapchat-face-filters-work
- https://medium.com/@vieyrasoftware/comparing-google-arcore-and-apple-arkit-81b4727132ad
- https://aframe.io/docs/1.0.0/introduction/vr-headsets-and-webvr-browsers.html
- https://webvr.rocks/
- https://www.wowso.me/blog/webar-examples
- https://www.essential.com/blog/how-to-post-360-social-media
- https://blog.mozvr.com/
- https://www.viar360.com/companies-using-virtual-reality-employee-training/
- https://vr-sync.com/nl/blog/the-5-best-examples-of-virtual-reality-training/
- https://medium.com/@AlinaVR/going-virtual-where-do-we-start-bf2d5ebb330c
- https://www.crowdcast.io/e/round-2-your-guide-to-virtual-reality-meeting-and-collaboration-software/1
- https://www.suzanneshowcasingvr.com/how-to-use-branded-virtual-reality-events-88-names-by-matt-ruff-immersive-book-launch-reading-and-virtual-product-marketing/
- https://www.suzanneshowcasingvr.com/bringing-people-into-the-same-event-room-without-leaving-your-house-virtual-meetings-hosting-collaborative-immersive-events-virtual-platforms-special/
- https://www.vismaraet.nl/kennis-hr-trends/virtual-reality-toepassen-hrm/
- https://www.randstad.nl/werkgevers/kenniscentrum/arbeidsmarkt-en-flexibiliteit/4-mogelijkheden-voor-virtual-reality-in-recruitment
- https://www.vandermaesenkoch.nl/vr-assessment-40
- http://designiq.in/8-steps-of-new-product-development/
- https://www.sprout.nl/artikel/startups/met-deze-7-verschillende-mvp-experimenten-test-je-een-nieuwe-propositie-no-time
- https://www.retailinsiders.nl/docs/f8adabd5-d5c0-493b-bc6b-6ce86c501d3f.pdf
- https://www.chiefmarketer.com/how-virtual-reality-will-change-b2b-marketing/
- https://vhil.stanford.edu/pubs/