Omschrijving VR, AR en MR

Wat is Virtual Reality, Augmented Reality en Mixed Reality

De werkelijkheid is er altijd, al heeft iedereen een eigen perceptie van de wereld om ons heen. Met nieuwe technieken is de werkelijkheid niet meer begrensd tot fysieke objecten. Dankzij nieuwe media als AR, VR en MR vloeit de fysieke wereld steeds meer samen met de digitale wereld van internet. De vraag is niet of dit de wereld gaat veranderen. De vraag is hoe jouw wereld hierdoor gaat veranderen.

3.1 Augmented Reality

Met Augmented Reality (AR) wordt informatie toegevoegd aan de realiteit. Kijk door een smartphone of tablet en zie een informatielaag, toegevoegd aan de wereld om je heen. Met AR is de echte wereld altijd aanwezig.

Augmented Reality

Naast het toevoegen van informatie en objecten kan AR ook gebruikt worden voor het opmeten van ruimtes, zodat bijvoorbeeld een traplift snel en nauwkeurig kan worden ingemeten.

Twinkls AR inmeten traplift Augmented Reality

Bron: twnkls.nl

Dankzij omgeving herkenning, door Lidar, Infrarood en slimme algoritmen, kan AR content steeds makkelijke worden opgeroepen en zijn er geen markers nodig. Met AR is het dus ook mogelijk om afmetingen te meten en te berekenen.

 3.2 Virtual Reality 

In VR wordt een bezoeker ondergedompeld in een andere wereld. De bezoeker reist naar deze nieuwe omgeving. Voelt angst bij hoogte, ervaart de snelheid of beleeft hoe het is om te vliegen als een vogel. Alles kan in VR, omdat je het gevoel hebt dat je in een compleet andere wereld bent. Je bent afgesloten van de echte wereld, door de VR bril en voelt je daardoor middenin een andere plek of situatie. Wetenschappelijk studie heeft uitgewezen dat een ruimte in VR, ook echt ruimtelijk wordt ervaren door de hersenen en dezelfde hersengebieden stimuleert.

Virtual reality

Bron: VRmaster

Het bekendste voorbeeld wat voor effect VR op iemand kan hebben, is wel de video waar Matthijs van Nieuwkerk voor het eerst in een virtuele achtbaan zit. Tegenwoordig wordt VR ingezet in het onderwijs, industrie, entertainment en gezondheidszorg. Lees verderop in deze koopgids wat VR/AR kan betekenen voor verschillende sectoren en beroepen.

In onderstaande videos zie je hoe iemand kan reagern op VR, een Ted talk over wat VR kan betekenen en hoe VR werkt.

3.3 Hologrammen en 3D projecties

Een andere manier om virtuele beelden te projecteren zijn hologrammen en 3D projecties vanuit schermen. Deze techniek is nog sterk in ontwikkeling. Een voorbeeld van deze techniek wordt ontwikkeld door Dimenco (zie afbeelding). Het voordeel van deze techniek is dat je geen bril op hoeft om 3D te kunnen zien. Het nadeel is dat het gekoppeld is aan een statisch scherm, dus geen mobiele oplossing is. 

dimenco-3d-screen

Hetzelfde geldt voor hologrammen. Om dit te realiseren zijn grote projectiesystemen nodig, bv van Magic Holo.

3.4 Mixed Reality (MR)

Bij Mixed Reality (MR) worden objecten aan de fysieke wereld toegevoegd alsof ze er werkelijk zijn. Deze objecten kunnen zich verschuilen achter andere spullen of juist botsen tegen een muur. De virtuele objecten zijn zo geïntegreerd in de echte wereld, dat er geen onderscheid meer is. Ook kunnen onzichtbare stromen visueel gemaakt worden, zodat de analyse van wind, warmte en andere straling een geheel nieuwe dimensie krijgen.

mixed reality porsche

Bron: Porsche

Bij MR komen de nieuwste van de nieuwste technieken samen. Transparante schermen, met hoge resolutie, gecombineerd aan het 3D scannen van de wereld en daar weer via slimme algoritmen, objecten in plaatsen. Dit is de holy grail voor alle immersieve technieken. Voor MR zijn nog dure brillen nodig, zoals de (Microsoft Hololens) of de (Magic Leap). Hoewel we de potentie van MR zeker zien, verwachten we dat deze techniek in 2022 pas echt gaat doorbreken. Al is het maar omdat Apple hun MR bril heeft aangekondigd voor dat jaar.

Bron: Microsoft

Een meer tussenvorm van Mixed Reality zijn zogenaamde portals.

Met portals vloeit een AR beleving naadloos over in een VR omgeving en visa versa. Want het gaat niet om de techniek, het gaat om het doel.

3.5 AR, VR, MR komen samen in  XR

VR brengt een omgeving en ervaring naar je toe en geeft je het gevoel dat je in die omgeving bent en kent veel toepassingen in trainen, therapie en opleiden. In 2019 zijn er nieuwe VR brillen op de markt gekomen die een geweldige VR beleving geven voor onder de 450 euro. Bij VR staat de ruimte centraal.

AR brengt informatie naar je toe in de werkelijke wereld en is ideaal voor het geven van instructies op locatie. Door betere scanmogelijkheden van tablets en headsets, gaat AR al steeds meer naar MR toe. Want een projectie wordt automatisch op een vloer of muur geprojecteerd, gebruik makend van de nieuwste technieken. De brillen voor MR zijn nog duur en beperkt beschikbaar. Bij AR staat het bekeken object centraal.

MR zal pas doorbreken als er goede en betaalbare MR brillen op de markt komen. De potentie van MR is enorm, alleen de werkelijkheid is, dat de MR brillen nog in ontwikkeling zijn en de toepassingen nog zeer beperkt. Dit terwijl de VR brillen in alle soorten en maten beschikbaar zijn op de (Media) markt. Wat gaat gebeuren is dat een beleving, afhankelijk van de plek of gebruikte apparaat bekeken kan worden als VR of AR. Als al deze technieken samenvloeien heet dit Extended Reality (XR). Bij MR staan objecten in een ruimte centraal.

Bij XR is er geen onderscheid meer is tussen de virtuele en echte wereld, met mogelijkheden als teleporteren en tijdreizen binnen handbereik. Als nep niet meer van echt te onderscheiden is, opent dit een hele wereld van mogelijkheden. En dit roept ook een berg aan vragen op. Eén ding is zeker, deze technieken gaan er komen. Want al de grote tech bedrijven investeren miljarden in XR. Bij XR komen AR, VR en MR samen.

3.6 XR machtsblokken

Zoals al eerder vermeld kocht Facebook in 2014, Oculus voor $ 2 MLD en heeft Oculus sindsdien nieuwe VR brillen, spellenwinkel voor content en VR social media platformen gelanceerd. Instagram heeft de AR filters van Snapchat nagemaakt en er is een eigen VR browser ontwikkeld. Ook werkt Facebook samen met Ray-Ban zonnebrillen.


Bron: VRmaster

Ook Google is zowel op Hardware als software en platform gebied aan het investeren in XR. Hetzelfde geld voor Microsoft en Apple. Al is die laatste altijd enorm geheimzinnig over het toegeven van toekomstplannen. Feit is dat zowel Android (Phones) als iPhones steeds meer hardware en software krijgen die geschikt is voor XR.

En dan zijn er nog de onafhankelijke partijen zoals Snapchat en Mozilla, bekend van de Firefox browser, die hun duit in het XR zakje doen. En dan hebben we het nog geeneens over de vele ontwikkelaars van XR toepassingen. 

vr-ecosystem-2015

Wat in 2015 nog een overzichtelijk plaatje was is in 2020 uitgegroeid tot een miljarden industrie met talloze spelers. Plaatje Chris McCann

3.8 XR beleven

Om XR te kunnen beleven is hardware nodig, al dan niet verbonden is met internet. Of het nu een een smartphone is waar je Pokémon Go op speelt of een geavanceerde VR bril, gekoppeld aan een krachtige PC, waarmee je een game speelt. Zelfs Google Streetview is niet te bekijken zonder laptop. Ook zijn er allerlei soorten controllers van een simpele muis tot een volledige loopband, om je door de beleving te bewegen.

Vervolgens ga je naar een appstore of de browser om de XR beleving te bezoeken. Al deze platformen komen in het hoofdstuk 5 aan bod.

Het belangrijkste is de XR beleving. In deze koopgids focussen we ons op professionele toepassingen en die kunnen ook best leuk zijn. Belevingen kunnen worden gemaakt met eenvoudige content zoals 360o graden foto’s tot en met complete games waar 

grote teams, met een miljoenen budget aan werken. In hoofdstuk 6 gaan we verder op de toepassingen in.

VRmaster

VRmaster let you incorporate virtual reality into your training and development program. So you can train people better with more engagement in an efficient way.

VRmaster started in 2014

VRmaster

Friezenkampstraat 6 | Eindhoven

0031624385379

hello@vrmaster.co

Buy PonstelAnaprox OnlineNaprelan OnlineRelafen Online

Translate »
Share This