Virtual en Augmented Reality zijn nog geen gemeengoed, toch komen er meer en meer toepassingen beschikbaar (tnx  Sjoerd Renkers):

Volg Sjoerd Renkers op Linkedin om gemakkelijk op de hoogte te blijven van nieuwe toepassingen.

 

Het gaat niet om techniek maar om de toepassingen

Zoals hierboven te zien is, gaat het niet om de techniek, maar om de toepassingen die er gemaakt worden. Met Augmented Reality (AR) wordt informatie toegevoegd aan de wereld van de gebruiker. Virtual Reality (VR) brengt de gebruiker in een geheel nieuwe omgeving. Dankzij ARcore en Arkit kunnen virtuele objecten interacteren met de werkelijke wereld en ontstaat er Mixed Reality. Voeg daarbij nieuwe manieren van interacteren, zoals de ARcu.be of Manus VR handschoenen toe en de mogelijkheden zijn legio.

 

Het gaat niet om toepassingen het gaat om gebruikers

Hoe mooi een beleving ook is. Hoe goed de hardware ook werkt. Het gaat niet om de grafische kwaliteit, het spel, de bewegingen of animaties. Het gaat er om dat het nut heeft voor de gebruiker. En eerlijk is eerlijk, ik heb thuis VR brillen liggen en ook ik zet deze niet op bij het boeken van een vakantie, om te ontspannen of om ergens rond te kijken.

Het gaat er dus om dat gebruikers het nut van een nieuwe techniek inzien. Daarbij is het belangrijk om VR en AR te zien in een breder sprectrum van digitale trends, technieken en systemen, ook wel digitale transformatie genoemd.

 

Het gaat er om dat gebruikers gaan gebruiken

Bij digitale transformatie zijn 18 trends te zien die verdeeld kunnen worden in hoe mensen met elkaar communiceren en interacteren, processen plaats vinden en worden beheerst en wat voor producten en diensten daar op aansluiten.

Neem Uber. Het was zo dat je een taxi belde en na bellen en vooral lang wachtener een taxi voor kwam rijden. Of je ging naar een taxi-standplaats en je kon de eerste taxi nemen, eigenlijk moest je dit doen. Uber veranderd dit door via crowd sourcing taxi chauffeurs te verbinden aan klanten die op een locatie (via GPS smartphone) staan via een app waar je de chauffeur selecteert, waardeert en betaalt.

Neem de Apple Watch. Vroeger had je een horloge voor de tijd en ging je naar de dokter, die met zijn of haar horloge, je hartslag meette. Voor een hartfilmpje moest je een band met sensor, gekoppeld aan een hartslagmeter om je borst doen en dan meestal een stukje gaan fietsen op een hometrainer. Nu koop je een Apple Watch en deze kan met 84% nauwkeurigheid voorspelen of  je een hartprobleem hebt, want deze kan data vergelijken van miljoenen gebruikers.

Neem Pokomon Go. Vroeger spaarde je voetbalplaatjes en liet je deze zien op het schoolplein om ze te ruilen. Toen kwamen videogames en bleef je binnen om te spelen. Met Pokomon Go, ging je naar een locatie (via GPS smartphone) om in AR virtuele beestjes te vangen. Zo verzamelde je diertjes die je kon laten zien aan andere Pokomon Go jagers in je netwerk. En Niantic maakt ondertussen 800 miljoen dollar per jaar omzet, aan in-app aankopen en mensen die de volledige app kopen.

 

Het onderstaande model kan ook gebruikt worden om bestaande applicaties te beoordelen

De AR app van IKEA is natuurlijk een geweldige oplossing om IKEA meubels te projecteren in je huiskamer. Alleen ik mis hier de mensen kant. Hoe vet zou het zijn als je je vrienden op je bank kon plaatsen, of foto’s van je idolen in de fotolijstjes.  Of je zelf ontworpen IKEA meubels. Of een challenge om IKEA meubels op de meest bijzondere plekken neer te zetten. Ik weet zeker dat de app dan vaker gebruikt gaat worden dan nu.

 

Digital Transformation model V3

 

Wil je ook aan de slag met Digitale transformatie om producten en diensten te vernieuwen? Neem dan contact op met VRmaster. Als je gewoon VR en AR wilt inzetten voor training en opleiding, dan ben je bij ons ook aan het goede adres.

Welke trends of technieken mis je in dit model?

Translate »
Share This